In een nieuw jasje

“Ik weet precies wat jullie, vrouwtjes, met je salaris doen”, zei de conciërge van het Provinciehuis waar ik als tikgeit de kost verdiende. “Zodra het binnen is rennen jullie naar de winkel om kleertjes te kopen.”

De conciërge was een beetje van de oude stempel. Een kostwinner. Vrouwtjes die werkten deden dat alleen voor de luuks. Zoals kleertjes en nog meer kleertjes.

De tijden veranderen. Kleding is niet langer een luxe. In westerse landen is kleding zelfs zo goedkoop dat je er nauwelijks voor hoeft te werken. Een puber kan van haar/zijn zakgeld alleen, vrijwel wekelijks een nieuw H&M shirtje kopen.

Vaak is ’t wel flutzooi, na drie keer wassen vormloos en vaal. Voor wie het vergeten was: veelal gemaakt door zwaar onderbetaalde Aziaten in kledingfabrieken die weleens instorten. H&M gaat nu echter het gebrek aan kwaliteit een klein beetje goedmaken, zodat die Aziaten niet helemààl voor joker hebben gewerkt.

Binnenkort brengt het Zweedse concern een collectie spijkerbroeken- en jassen op de markt, die gemaakt is van oude kleding. Door het bedrijf zelf ingezameld, zo’n 3.5 miljoen kilo tot nu toe. Het zou natuurlijk beter zijn om gelijk in de eerste ronde al kwaliteitskleding te laten maken, door mensen die je bovendien fatsoenlijk behandelt en betaalt.

Maar als blije duurzamista ben ik desondanks wel een béétje tevreden. Omdat de kleding in ieder geval hergebruikt wordt. Al blijft het vreemd: eerst rommel op de markt te brengen, om die vervolgens nog een keer te gebruiken en het dan duurzaam te noemen. Vrouwtjeslogica, misschien?

IMG_2200

6 thoughts on “In een nieuw jasje

  1. neen, klopt helaas niet ;-))
    als een shirt maar 6 maal gedragen wordt, is het maken van een shirt dat 200x gedragen kan worden niet duurzaam.
    Duurzaam is dan het maken van een shirt dat 6x gedragen kan worden, en daarna op is.
    Dat wil niet zeggen dat iedereen een shirt wil hebben dat je maar 6x draagt.

    Like

    • Ha ha, dat is een interessante visie. Maar de argumentatie snap ik niet. Op dit moment is veel goedkope kleding na drie (of soms) zes keer dragen en wassen lelijk en uitgelubberd, maar meestal nog niet op. Volgens mij gebruik je energie (van materiaal, arbeid, aan- en afvoer van grondstoffen enz) duurzamer wanneer je meteen iets maakt dat heel lang meegaat.

      Like

      • als kleren lang meegaan, zijn ze eerder uit de mode dan versleten. Veel mensen zijn behoorlijk modegevoeling. Gaan die kleren lang mee, dan zijn ze ‘te goed’ gemaakt (bv te veel grondstoffen etc). Wil je duurzaam zijn, zul je mensen moeten veranderen: draag je kleren langer. Helaas gaat dat niet gebeuren ;-)) Gezien onze steeds toenemende welvaart zal de mode steeds sneller gaan.
        Blijkbaar koop jij kleren wel ‘om langer mee te gaan’ (ik ook). Inderdaad zul je dan beter op kwaliteit ed moeten letten. Maar ook bij de zeeman is goede kwaliteit te vinden. Merk-kleding is meestal wel van goede kwaliteit: grondstoffen zijn maar klein onderdeel van totale kosten, heeft geen zin om daarop te besparen.
        Aantal van mijn opdrachtgevers zitten in mode-wereld, vindt dat wel een interessante wereld.

        Like

        • Hee Henk Jan jij bent toch degene die altijd zo scherp ziet wat er allemaal verbetert/al verbeterd is? Volgens mij zijn juist meer mensen dan pakweg tien jaar geleden bezig om te veranderen, en letten ze dus ook bij de aanschaf van kleding op meer dan mode alleen. Je hebt zelfs winkels die zich specialiseren in zo fatsoenlijk mogelijk en goed gemaakte kleding. Bijvoorbeeld Nukuhiva in onze eigenste Zadelstraat. Jammer natuurlijk dat pubers gewend zijn geraakt aan veel kleding voor weinig geld, en dus navenant gevulde garderobekasten hebben. Maar wat je aangeleerd hebt kan je ook weer afleren!

          Like

  2. hai Wilmie,
    interessant onderwerp.
    je zegt ‘Volgens mij zijn juist meer mensen…’
    dat is voor mij moeilijk te be-amen of te ontkennen. Mijn eigen waarneming is uiteraard selectief (dat zal bij jou ook zo zijn …;-)). Of mensen meer letten op meer als mode alleen is dan moeilijk te beantwoorden. De huidige crises vertroebelt dit nog meer: in tijden van crises en bezuiniging kopen mensen eerder 2de hands spullen.

    Ik heb zelf het idee (zonder dat ik dit kan onderbouwen) dat er meer aan kleren wordt uitgegeven:
    – de binnenstad van utrecht breidt nog steeds uit (dwz aan de raden verschijnen steeds meer winkeltjes); het aandeel kleren-winkel neemt geloof ik toe.
    – In algemene zin er is steeds meer welvaart, mode is hier (helaas) natuurlijk een krachtige uiting van.
    – goed gekleed gaan is steeds normaler geworden.
    – je geeft zelf al aan dat pubers gevulde garderobekasten hebben. Daar zit goedkoop spul bij, maar daar zal ook veel duurdere merkkleding bij zitten.
    – daarnaast zie ik ook de opkomst van de ‘premium’ 2de hands wat natuurlijk eerder tegen snobisme etc aan ligt (is ‘Nukuhiva’ er trowuens zo een? ken de zaak niet)
    grtz henk-jan

    Like

  3. Ik houd het in de gaten Henk-Jan.
    Nukuhiva is geen tweedehands merkkledingzaak, maar eentje die kleding verkoopt van merken die werken aan een duurzamere keten. Dus vanaf de productie van katoen, linnen enz. tot betere arbeidsomstandigheden en schoner transport. Vinden jouw kennissen denk ik ook heel erg interessant.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.